Endometriose på Gamle Munch

28.04.23

Gjennom våren holdes det en spennende utstilling på det gamle Munchmuseet i Oslo. En av kunstnerne som bidrar, har valgt kvinnehelse og endometriose som fokus for noen av sine verk. Nå vil hun dele inntektene for kunsten med Endometrioseforeningen.

Gamle Munch åpner dørene for den unike gruppeutstillingen ‘Inkarnasjon’ den 28. april kl. 19:00. Med 24 kunstnere som arbeider med ulike teknikker og medier som skulptur, maleri, tegning, fotografi, digital kunst og 3D-kunst, gir ‘Inkarnasjon’ nyetablerte og totalt ukjente kunstnere en sjanse til å stille ut sammen med tungvektere og veteraner. Dette inkluderer to avdøde kunstnere Tora Stang og Levi Hartveit. Utstillingen utforsker temaer som mental helse, kvinnehelse, det gode og det vonde i religion, suksess versus talent, kristendom, kreativitet, liv og død.

Selger sin kunst til inntekt for Endometrioseforeningen

‘Inkarnasjon’ er en salgsutstilling, og kunstnerne beholder størsteparten av inntektene fra salg. Likevel har kunstneren, Sofia Sandø Hartveit, bestemt seg for å donere halvparten av salgssummen for tre spesifikke verker til Endometrioseforeningen under utstillingen. «Omsorgssvikt», «Vevet svever» og «Usett/Innsatt» er verkene hun vil gi halve salgssummen av til foreningen. I perioden etter utstillingen, vil hun fortsette å donere 45 prosent av inntektene for disse verkene. I tillegg til dette donerer hun 10 prosent av inntektene fra salg på hennes resterende verker under utstillingsperioden.

 

Det vil være mulig å kjøpe verkene på utstillingen, som varer fra 28. april til 21. mai. Ellers kan man kontakte Hartveit på hennes Instagram, @kroniskkunstner. Fremover kommer hun også til å trykke plakater av motivene, som skal selges via hennes Instagramprofil for en rimeligere pris.

 

– Jeg har alltid hatt et behov for å uttrykke meg kreativt og prøve nye ting. Tidligere har jeg gjort dette gjennom musikk, design eller konseptutvikling, men i løpet av det siste året har jeg i hovedsak fått utløp for dette gjennom tegning, maling og fotografi. I gode perioder har kunst vært en energigivende hobby, mens det i vanskeligere perioder har vært en overlevelsesmekanisme. Jeg åpner meg opp og er ærlig i kunsten, fordi verdien av ærligheten er så høy dersom den gir positive ringvirkninger, sier Hartveit.

– Verkene hadde ikke eksistert dersom jeg ikke hadde hatt endometriose, og jeg hadde sannsynligvis fått hjelp mye senere dersom foreningen ikke hadde eksistert. Som ny innen kunsten ønsker jeg å løfte frem Endometrioseforeningen og skape debatt.

Sofia Sandø Hartveit (foto: privat)

10 prosent for å representere 10 prosent

Hun forteller videre at det er helt naturlig for henne at deler av inntektene fra kunsten, spesielt endometriosekunsten, går til Endometrioseforeningen.

– Verkene hadde ikke eksistert dersom jeg ikke hadde hatt endometriose, og jeg hadde sannsynligvis fått hjelp mye senere dersom foreningen ikke hadde eksistert. Som ny innen kunsten ønsker jeg å løfte frem Endometrioseforeningen og skape debatt. Siden 10% av alle kvinner har endometriose, vil jeg gi 10% av min omsetning fra utstillingen til foreningen.

 

De tre abstrakte verkene skal ifølge Hartveit belyse ulike utfordringer rundt endometriose.

– «Vevet svever» spiller på ordene «issues» og «tissue», og er et nikk til hvordan min egen generasjon bruker sarkasme til å håndtere vanskelige situasjoner eller følelser. Jeg ønsket å gi bakgrunnen et feminint uttrykk, men til teksten hentet jeg inspirasjon fra grafittikunst, som domineres av menn, for å gi verket og kvinnehelse et røffere preg, sier hun.

"Vevet svever", av Sofia Sandø Hartveit

«Usett / Innsatt» handler om restriksjonene som medfører en kronisk tilstand som ingen ser ut til å kunne gjøre noe med.

– I min mørkeste og mest smertefulle periode gikk jeg forbi fengselet og tok meg selv i å undre over hvem som egentlig har det verst; de som bryter loven og må sone i en celle, eller oss som er lenket til sengen uten å ha gjort noe galt, spør Hartveit seg.

"Usett / Innsatt" av Sofia Sandø Hartveit

"Usett / Innsatt" av Sofia Sandø Hartveit

«Omsorgssvikt» mener hun er et politisk og – forhåpentligvis – provoserende verk.

– Her belyser jeg ikke bare endometriose og kvinnehelse, men også mental helse hos menn. På den ene siden har vi kvinner som altfor ofte opplever å ikke bli tatt på alvor når de oppsøker hjelp. På den andre siden har vi menn, som heldigvis blir trodd i større grad enn oss kvinner, men som på bakgrunn av samfunnsnormer muligens ikke tar tak i problemene før det er for sent. Dette kan føre til en antakelse om at menn har en høyere terskel enn kvinner, men kanskje det er nettopp denne antakelsen som gjør at mennene lider i stillhet og kvinnene roper til stemmen forsvinner, forteller hun.

"Omsorgssvikt" av Sofia Sandø Hartveit

«Endometriose skal ikke gå umerket forbi under denne utstillingen»

For Hartveit er ikke bare «Inkarnasjon» hennes første kunstutstilling, den er også veldig personlig og nær.

­– Jeg skal ha flere verk i nærheten av min avdøde bestefar, Levi Hartveit, som endelig skal få den anerkjennelsen han fortjener. Han var også politisk engasjert og satte fokus på grupper som ble urettferdig behandlet. Mine endometriose-verk, hvor jeg belyser hvordan kvinner gang på gang blir nedprioritert, blir dermed en slags reinkarnasjon av bestefar. Jeg vil ikke røpe for mye, men jeg kan si at endometriose ikke skal gå ubemerket forbi under denne utstillingen. 

 

Hun håper kunsten kan bidra til en økt forståelse av at endometriose kan være mer enn mensensmerter.

– Det kan også være depresjon, ensomhet, håpløshet, utmattelse, kronisk smerteproblematikk og relasjonelle vansker. Det er viktig for meg å påpeke at jeg er mer enn sykdommen min, og at kunsten min også tar utgangspunkt i andre ting, som for eksempel religion, verdi, ADHD, synestesi og eksperimentering med forskjellige medium, sier Hartveit.

 

Fremover håper hun å kunne jobbe enda mer med kunst.

– Jeg har ikke holdt på med kunst lenge, men har mange ideer på lur. For øyeblikket jobber jeg med å hente meg inn etter en heftig smerteperiode i høst og endometrioseoperasjon i begynnelsen av januar, men etter hvert som jeg kommer i form ønsker jeg å sette opp et kvinnehelseprosjekt, hvor jeg inkluderer flere kunstnere som belyser utfordringene vi kvinner kan møte i helsevesenet, avslutter Hartveit.

 

 

Besøk ‘Inkarnasjon’ fra 28. april til 21. mai på Gamle Munchmuseet på Tøyen. Åpent onsdag til fredag fra 11.00 til 18.00 og lørdag og søndag fra 11.00 til 17.00. Utstillingen er gratis og åpen for alle.